Gerelateerd - Antivirus
Gerelateerd - Malware en virussen ruimen
Gerelateerd - Virus op een Mac
Wat te doen bij een virus in de computer
Wat te doen wanneer U merkt of het vermoeden heeft dat er een virus in uw computer
zit of wanneer U weet of denkt dat uw computer getroffen is door ransomware.
Ziet U bijvoorbeeld dat opeens al uw data-bestanden vreemde namen of vreemde extenties
hebben of wanneer uw data-bestanden niet meer opvraagbaar zijn, wees dan bedacht
op een virus of ransomware.
Afhankelijk van uw situatie, volgen hier een aantal aanbevelingen zodra U het
vermoeden heeft dat de computer ( PC of laptop ) getroffen is door een virus
of door ransomware.
In geval van ransomware: ransomware heeft, afhankelijk van de hoeveelheid aan data
op en de snelheid van de computer/laptop een aantal minuten tot 45 minuten nodig
om alle data te versleutelen op alle aangesloten schijfstations.
Op deze pagina treft U een reeks aanbevelingen aan, indien U het vermoeden heeft
dat U een virus of malware in uw computer heeft.
Computer virus
LINK - Computervirus ( info op Wikipedia )
LINK - Veilig internetten: Hoe herken ik een virus op mijn computer?
LINK - Computervirus; zo voorkom en verwijder je een virus!
Een aantal aanbevelingen :
1. Zet de computer zo snel mogelijk UIT
bij een vaste computer
- of: kies Start afsluiten
- of: Houdt de aan/uit knop net zo lang ingedrukt totdat de computer uitvalt ( de botte methode )
- of: Trek zsm de stroomstekker uit de PC ( de botte methode )
bij een laptop/notebook
- of: kies Start afsluiten
- of: Houdt de aan/uit knop net zo lang ingedrukt totdat de laptop uitvalt ( de botte methode )
- Haal de accu uit de laptop ( indien mogelijk ), om te voorkomen dat de laptop per ongeluk aan blijft.
2. Van internet af / uit netwerk
bij een vaste computer
- Trek zo snel mogelijk de vaste netwerkkabel uit de computer
bij een laptop/notebook
- Trek zo snel mogelijk de vaste netwerkkabel uit de laptop
- Schakel de laptop zo snel nogelijk van de Wi-fi af, zodat U geen netwerk/internet-verbinding meer heeft.
a. Sommige laptops hebben een toets-combinatie om de laptop van de wi-fi af te schakelen
b. sommige laptops hebben een hardware-knop of schuifregelaar om de wi-fi uit te schakelen
3. Ontkoppel alle interne en externe extra schijfstations
bij een vaste computer
- Verwijder alle externe, via usb aangesloten schijfstations en USB-sticks.
- Open de PC-kast en koppel de SATA-kabel los van de 2e en eventueel meer aangesloten interne harddisken
Dit om eventueel verdere vernietiging van data te voorkomen, bijvoorbeeld in geval van ransomware.
In een later stadium, nadat het virus/ de ransomware op C: is verwijderd, dient U deze stations alsnog
te scannen op virussen/ransomware.
bij een laptop/notebook
Verwijder alle USB-sticks en aangesloten externe USB-schijfstations van de laptop/notebook.
4. Scan indien mogelijk de schijf/ssd extern op virussen.
- Indien mogelijk: haal de harddisk of ssd uit de laptop, koppel deze aan een andere vaste pc en scan de
harddisk of ssd extern op virussen met een up-to-date anti-virus programma, van de betreffende vaste computer.
5. Informatie vergaren over het virus / de ransomware
Mogelijk heeft het virus / ransomware zich (al) kenbaar gemaakt via een schermafbeelding.
Maak een foto van dit scherm met uw mobiel.
Zodra U weet welk kwaadaardig programma het betreft, zoek dan op internet naar informatie over
het virus / ransomware. Zoek bijvoorbeeld op internet op de term: naam + removal tool
Verdiep U via een andere computer op internet naar wat dit kwaadaardige programma mogelijk doet.
Zoek eventueel naar afbeeldingen op internet m.b.t. dit virus, dan komt U mogelijk op een site terecht
met meer info over dit kwaadaardig programma.
6. Roep externe hulp in
Mogelijk kent U iemand met meer computer ervaring en die persoon kan U eventueel
begeleiden, mee helpen in het verwijderen van virussen / malware.
7. Ontkoppel andere computers tijdelijk uit het netwerk
- Ga naar uw router en/of switches en ontkoppel tijdelijk alle andere
aangesloten computers in het netwerk.
- Ontkoppel de NAS-schijf tijdelijk uit het netwerk.
8. Ontkoppel de verbinding met de cloud
- Zorg ervoor dat Uw computer tijdelijk geen verbinding meer kan maken met uw cloud-schijfstation.
9. Start de computer indien mogelijk op in veilige modus, zonder internet/netwerk aansluiting
- Zoek via een andere computer op internet naar hoe U de computer dient op te starten in veilige modus.
- Zet de computer / laptop pas weer aan, wanneer deze uit het netwerk / van de wi-fi / van internet
af is gekoppeld en wanneer alle externe usb-stick en externe schijven zijn losgekoppeld.
- Mogelijk kunt U in veilige modus, zonder netwerk-verbinding al iets van het virus opsporen, met de
gevonden kennis op internet.
- Start in veilige modus: msconfig op, om te controleren wat er allemaal wordt opgestart in de computer.
- Scan met de aanwezige anti-malware en anti-virus software uw computer. Mogelijk kan deze software al
iets vinden.
LINK - Veilige modus
LINK - Veilige modus vanuit aanmeldscherm
10. Scan uw computer met een bijgewerkt anti-virus programma, vanaf DVD, van uw anti-virus leverancier.
- Sommige antivirus-leveranciers bieden de mogelijkheid om een begewerkte CD / DVD te maken
zodat U de computer / laptop extern kunt scannen.
11. Verborgen bestanden zichtbaar maken en beeld details.
- Maak verborgen bestanden zichtbaar op uw computer.
a. Start de Windows 10 verkenner
b. Kies: Beeld
c. Kies rechts bovenaan: Opties
d. Kies bovenaan tabblad : Weergave
e. Vink aan: Verborgen bestanden, mappen en stations weergeven
- Start de Windows Verkenner via: WindowsToets + E
- Kies in de verkenner bovenaan voor: Beeld details
- Kijk vervolgens in de navolgende mappen:
C:\Program Files
C:\Program Files (x86)
C:\ProgramData
C:\Users\Public
C:\Users\NaamvandeGebruiker\AppData\Local
C:\Users\NaamvandeGebruiker\AppData\LocalLow
C:\Users\NaamvandeGebruiker\AppData\Roaming
of zich daar zeer recentelijk bestanden en mappen hebben geïnstalleerd
die mogelijk verdacht zijn. Verwijder deze of verplaats deze mappen/bestanden
naar een andere locatie op deschijf, bijvoorbeeld in : D:\verdachte-mappen-en-data
12. Start de computer op in veilige modus, maar nu met internet aansluiting
- Ontkoppel eventueel eerst andere computers uit het netwerk, door de netwerkkabels
tijdelijk uit de andere computer te halen, of bij de router.
- Werk zo snel mogelijk uw anti-virus & anti-malware software bij via internet
- Ontkoppel daarna z.s.m. de computer weer van het internet af.
- Begin daarna zo snel mogelijk met het scannen op virussen en malware.
13. Scan alle voorheen aangesloten usb-sticks en externe schijfstations
Scan, wanneer het virus of de ransomware is verwijderd van C: nadien ook alle voorheen aangesloten
usb-sticks en externe schijfstations ook op virussen.
|
|