Gerelateerd - E-mails uit (vele) landen blokkeren in Microsoft Outlook
Gerelateerd - Spam
Gerelateerd - Spamlijsten
Gerelateerd - Email
Gerelateerd - Block e-mails from countries and domain-extentions
Gerelateerd - Email blokkeren
Gerelateerd - Zwarte lijst
Gerelateerd - Blacklists
Gerelateerd - Valse e-mail
Gerelateerd - Email komt niet aan

Spamfilter
LINK - Spamfilter ( info op Wikipedia, BELANGRIJK, DOORLEZEN ! )

Wat is een spamfilter
Een spamfilter is een stuk software dat spam en computervirussen probeert te herkennen
en te verwijderen uit een set e-mails. Spamfilters worden vaak gebruikt door de ontvanger
in combinatie met een e-mailclient, of door de internetprovider direct op de mailserver.

Bezwaren
Bijna alle internetproviders passen spamfilters toe. Dit staat lijnrecht tegenover het beleid
bij de papieren post, waar het bij wet streng verboden is iets aan een poststuk te veranderen.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat ontvangers van e-mail zich ergeren aan de fout-positieve
gevallen (false positives), waarbij een normaal bericht door de provider als spam wordt
gefilterd en tegengehouden.

Spamfilter: Aan of Uit ?
Wanneer U een eigen domein heeft: www.websitenaam.nl, dan betekent dit niet, dat
er automatisch een spamfilter op aan staat m.b.t. uw emailadres op uw domein. Internet providers
kunnen er voor kiezen om standaard een spamfilter op uit te zetten. Indien de eigenaar van
een domein het spamfilter wil aanzetten, dan dient de eigenaar het spamfilter zelf in
te schakelen en te beheren, d.m.v. het aanvinken van een vinkje of de schakelknop op Aan
te zetten ip.v. op Uit. Standaard wordt dan de mail doorgelaten, tenzij de eigenaar
van het domein zelf het spamfilter inschakelt ( en beheert ).

Locatie van de spamfilter
Het spamfilter bevindt zich op de server van uw internet-toegangsprovider of uw internet-
hosting provider, daar waar uw eigen website ook is gehost.
Sommige internet-hosting providers geven hun klanten de software-tools om zelf op internet
in te loggen op de beheerpagina van uw eigen website, zodat U zelf uw eigen e-mail adressen
kunt beheren, aanmaken en de wachtwoorden van de mails kunt wijzigen en ook de spamfilter
geheel zelf naar eigen wens kunt instellen, zonder tussenkomst van de hosting-provider.
Informeer bij uw hosting-provider of uw eigen website-maker, of U ook over deze mogelijkheid
kunt beschikken.
De wijze waarop de beheerpagina van een website er uit ziet, kan sterk verschillen per provider.


Diverse interfaces op internet voor het beheer van domeinen, emails en spamfilters
Er bestaan diverse webinterfaces voor het beheren van domeinen op internet door de eigenaar
van een domein. Twee bekende hiervan zijn o.a. de Plesk-interface en de cPanel-interface.
Deze gebruikersinterface wordt door de internet-provider ter beschikking gesteld aan de eigenaar van
een domein, zodat de eigenaar van een domein: www.websitenaam.nl zelf zijn eigen domein
kan beheren en o.a.:

- Zelf e-mail adressen beheren en aanmaken/verwijderen
- Wachtwoorden wijzigen van de e-mail adressen
- FTP-wachtwoorden kan wijzigen
- E-mail spamfilter kan activeren en beheren

Hiermee ontlast de Internet Service Provider zijn eigen helpdesk en het is voor de eigenaar van
de website een handige service, o.a. voor het zelf beheren van de eigen email- en FTP-wachtwoorden.
Heeft U een eigen domeinnaam: www.websitenaam.nl, informeer dan bij uw Internet Service Provider
of uw eigen website-maker of ook U de beschikking kunt krijgen over deze faciliteit, indien gewenst.

FOTOS - Webhosting interfaces
FOTOS - Webhosting interfaces Spamfilter


Plesk ( Webhost-interface voor domeinnamen )
LINK - Plesk Documentatie
LINK - Plesk : Protecting from Spam
VIDEO - How to Enable Spam Protection
LINK - Plesk - Het spamfilter instellen
LINK - Plesk - Mailinstellingen

cPanel ( Webhost-interface voor domeinnamen )
LINK - cPanel Documentatie
LINK - cPanel, Spamfilter
( Te benaderen via: cPanel - Home - Email - Spam Filters )
LINK - cPanel, Spamfilter, Whitelist
LINK - cPanel, Spamfilter, Blacklist





Plesk, spamfilter
Uit de praktijk
Een voorbeeld
We loggen in op intenet op de beheerpagina van een website met de naam: domeinnaam.nl
Deze inloggegevens werden verstrekt door de hosting-provider.
In dit voorbeeld komen we uit op de interface van Plesk hetgeen de beheeromgeving
is voor de domeinnaam: domeinnaam.nl
We willen de spamfilter gaan beheren.

- Klik op: Mailsettings




- Klik op: Email settings




- Klik op: info @ domeinnaam.nl




- Klik op het tabblad: Spam Filter




- Op de afbeelding hieronder kunt U er voor kiezen om het spamfilter AAN of UIT
te zetten en te bepalen wat er met de spam moet gebeuren, indien U het aanzet :

a. Markeren als spam en de mail doorlaten
b. Alle spam mail verwijderen
c. Alle spam verplaatsen naar een spam-box

Kies wat U wenst

Klik op: Show Advanced Settings om het spamfilter verder in te stellen




Op de afbeelding hieronder kunt U de gevoeligheid van het spamfilter instellen
en mails toevoegen aan de witte lijst en/of aan de zwarte lijst.
Klik tot slot op: Apply om de wijzigingen vast te leggen.




De gevoeligheid van een spamfilter is een getal tussen 1 en 10

1 = Vrijwel alles wordt beschouwd als spam
10 = Vrijwel niets wordt beschouwd als spam.

Hier ergens tussen in dient U of heeft uw provider een getal ingesteld

Ontvangt U te veel spam, verlaag dan het getal van bijvoorbeeld 7 naar 6
Mist U goede mails ( = False Positives ) verhoog dan bijvoorbeeld het getal van 5 naar 7

Dit is een beetje koffiedik kiijken, maar U zult een getal moeten kiezen tussen 1 en 10
wanneer U gebruik maakt van een ingesteld spamfilter dat op AAN staat.
Van de ene kant wilt U nooit goede mails missen en van de andere kant wilt U nooit
spam ontvangen, het dilema van het juist instellen van een spamfilter.
Deze meest idelae situatie breikt U heel moeilijk.




Hierbij de link naar de documentatie op internet:

LINK - Plesk : Protecting from Spam
VIDEO - How to Enable Spam Protection

Een ander veel gebruikte web-interface bij gebruik van domeinnamen is cPanel.
Voor links naar cPanel informatie en documentatie, zie onderaan op deze pagina ...










Witte lijst / Zwarte lijst ( White list / Black list )
Naast de gevoeligheidsinstelling ( een waarde tussen 1 en 10 ) beschikt een spamfilter
ook over een Witte lijst en een Zwarte lijst.

In de Witte lijst kunt U alle mailadressen toevoegen welke de spamfilter moet doorlaten.
In de Zwart lijst kunt U alle mailadressen invoeren welke de spamfilter dient te blokkeren.

Hieronder volgen enkele voorbeelden:

Voorbeeld 1
U wilt niet hebben dat een spamfilter de inkomende facturen van uw vaste toeleveranciers
blokkeert, vul dan de navolgende e-mailadressen in in uw spamfilter, in de witte lijst :

*@domeinnaam-toeleverancier1.nl
*@domeinnaam-toeleverancier2.nl
*@domeinnaam-toeleverancier3.com


Voorbeeld 2
Witte lijst / White List
U wilt niet hebben dat een spamfilter e-mails blokkeert van particuliere klanten uit Nederland.
Vul dan bijvoorbeeld de navolgende e-mailadressen-lijst in, in uw spamfilter, in de witte lijst:
( Kopiëren en plakken vanaf deze webpagina kan ook )

*@12move.nl
*@alice.nl
*@bit.nl
*@caiway.nl
*@canaldigitaal.nl
*@casema.nl
*@chello.nl
*@cistron.nl
*@concepts.nl
*@dataweb.nl
*@dds.nl
*@demon.nl
*@euronet.nl
*@fiber.nl
*@gmail.com
*@hccnet.nl
*@hetnet.nl
*@home.nl
*@hotmail.com
*@hotmail.nl
*@introweb.nl
*@kabelfoon.nl
*@kpnmail.nl
*@kpnplanet.nl
*@lijbrandt.nl
*@luna.nl
*@multiweb.nl
*@nl.net
*@nle.nl
*@onetelnet.nl
*@online.nl
*@orange.nl
*@outlook.com
*@planet.nl
*@scarlet.nl
*@solcon.nl
*@stipte.nl
*@superweb.nl
*@tele2.nl
*@telfort.nl
*@tiscali.nl
*@t-mobile.nl
*@upcmail.nl
*@vodafone.nl
*@wannadoo.nl
*@wxs.nl
*@xs4all.nl
*@youfone.nl
*@zeelandnet.nl
*@ziggo.nl
*@zonnet.nl
enz.

Wilt U hebben dat alle mails uit Nederland wel altijd binnen
komen, neem dan de navolgende regel op in de witte lijst:

*@*.nl



Voorbeeld 3
Zwarte lijst / Black List
U wilt hebben dat de spamfilter alle e-mails blokkeert uit bepaalde landen, omdat U uit
deze landen veel ongewenste e-mail ontvangt. U heeft niets met mails uit die betreffende landen.
Vul dan bijvoorbeeld de navolgende e-mailadressen-lijst in, in uw spamfilter, in de zwarte lijst:
( Kopiëren en plakken vanaf deze webpagina kan ook )

( willekeurig voorbeeld ! )

*@bk.ru
*@caramail.com
*@centrum.cz
*@centrum.sk
*@dataline.ua
*@facebook.com
*@free.de
*@free.es
*@free.fr
*@free.it
*@freemail.hu
*@hotmail.co.uk
*@hotmail.cz
*@hotmail.de
*@hotmail.es
*@hotmail.fr
*@hotmail.it
*@hotmail.ro
*@i.ua
*@inbox.ru
*@libero.it
*@list.ru
*@live.it
*@mail.com
*@mail.ru
*@naver.com
*@rambler.ru
*@tiscali.it
*@ukr.net
*@virgilio.it
*@web.de
*@web.es
*@web.fr
*@web.it
*@wp.pl
*@ya.ru
*@yahoo.com
*@yahoo.cz
*@yahoo.de
*@yahoo.es
*@yahoo.fr
*@yahoo.ie
*@yahoo.it
*@yahoo.co.kr
*@yandex.ru
*@ymail.com



U kunt natuurlijk nog een stapje verder gaan en alle mails uit bepaalde landen blokkeren:

*@*.landextentie

Voorbeeld: Alle mail uit Ukraine blokkeren, daar komt
ook met regelmaat de nodige valse mail vandaar :

*@*.ua

LINK - IANA.org - Alle bestaande domein-extenties
LINK - Lijst van topleveldomeinen op het internet
LINK - List of Internet top-level domains



Links m.b.t. spamfilter
Gmail
LINK - Spamfilterinstellingen aanpassen
LINK - Witte en zwarte lijsten voor e-mail
LINK - IP-adressen op de witte lijst zetten in Gmail
LINK - Spamfilterinstellingen aanpassen
LINK - Instelling 'Geblokkeerde afzenders'
LINK - Een e-mail die ik verwachtte te ontvangen, is gemarkeerd als spam
LINK - Spam in Gmail markeren of de markering ongedaan maken
LINK - Spam blokkeren in Gmail op je Android-apparaat

Outlook.com en Hotmail.com
LINK - Spamfilter outlook.com en hotmail.com
LINK - Hotmail spamfilter

Outlook ( Web App )
LINK - Blokkeren of toestaan (instellingen voor ongewenste e-mail)

Outlook ( van Office )
LINK - Het beschermingsniveau voor ongewenste e-mail wijzigen

KPN
LINK - KPN e-mail: Informatie over E-mail SpamFilter
LINK - KPN : Spamfilter instellen
LINK - Hoe zet ik het KPN-spamfilter uit?
LINK - Spamfilter webmail uitzetten
LINK - KPN Spamfilter
LINK - Instellen spamfilter
LINK - Spamfilter Webmail uitschakelen


Ziggo
LINK - Spam
LINK - Spamfilter instellen in Mijn Ziggo?
LINK - Slim omgaan met spam in Ziggo Mail
LINK - Uitleg nieuwe spamfilter

Plesk ( Webinterface voor domeinnamen )
LINK - Plesk Documentatie
LINK - Plesk : Protecting from Spam
VIDEO - How to Enable Spam Protection


cPanel ( Webinterface voor domeinnamen )
LINK - cPanel Documentatie

LINK - cPanel, Spamfilter
Te benaderen via: ( cPanel - Home - Email - Spam Filters )
LINK - cPanel, Spamfilter, Whitelist
LINK - cPanel, Spamfilter, Blacklist


Gratis spamfilters in de praktijk ...
Gratis spamfilters blijken in de praktijk niet altijd even geweldig te werken, d.w.z. dat ze
soms spam doorlaten, terwijl ze het betreffende domein hadden moeten blokkeren.
Sommige providers bieden hun klanten naast de gratis spamfilter ook een andere, maar
betaalde spamfilter aan. Deze kost de klant mogelijk een paar euro per maand. Deze
betaalde spamfilters werken mogelijk wel veel beter. Informeer bij uw hosting-provider
naar de mogelijkheden van een betaalde spamfilter, indien U veel last heeft van
spam-email en de gratis spamfilter niet helemaal naar behoren werkt.