Gerelateerd - Samsung Data Migration Software
Gerelateerd - Kloonmenu
Gerelateerd - Na het klonen
Gerelateerd - Kloonproblemen
Gerelateerd - SSD's van Samsung ( Afbeeldingen )
Gerelateerd - Samsung SSD
Gerelateerd - SSD


Samsung Data Migration Software problemen
Uit de praktijk
Ondanks dat het klonen met de Samsung Data Migration Software
erg goed gaat in de praktijk, de software is zeer gebruikersvriendelijk,
wil het af en toe niet helemaal lukken.
Hieronder worden een aantal gevallen uit de praktijk besproken
waarbij het mis ging en wat de oplossingen voor het problemen waren,
zodat het klonen uiteindelijk toch wel lukte.

Voordat U begint met het klonen, is het advies om de navolgende
zaken te controleren, dit om standaard problemen te voorkomen
tijdens het klonen:

1.
Maak eerst een veiligheidsbackup van al uw belangrijke data, op een
externe schijf, voordat U begint met klonen.
2.
Koppel, voordat U begint met klonen, de computer van het internet af,
dit om te voorkomen dat Windows bezig is met het downloaden cq
installeren van updates, tijdens het klonen.
3.
Schakel uw Antivirus software tijdelijk uit
Dit om te voorkomen dat het antivirus programma tijdens het klonen met
meldingen komt.
4.
Controleer de energie-beheer instellingen in het configuratiescherm.
Dit om te voorkomen dat de computer zichzelf uitschakelt, tijdens het klonen.

LINK - Energiebeheer

5.
Test eventueel vooraf of de te klonen harddisk ( de bron-schijf ) fouten bevat,
m.b.v. Windows Schijfcontrole of m.b.v. CHKDSK.
6.
Kloont U station C: van een laptop, sluit dan de laptop met een voedingsadpater
aan op het vaste net. Kloon niet wanneer de laptop uitsluitend op de batterij werkt!


Samsung Data Migration Software problemen
Uit de praktijk
De situatie
We willen een 1 Tb Harddisk klonen naar een 500 Gb Samsung EVO 860 SSD




Daarvoor downloaden we het gratis kloonsoftware programma: Samsung Data Migration
Software, versie 4.0
van de navolgende website:

LINK - Samsung Data Migration Software 4.0 for Consumer SSD

Klik binnen de link hierboven nadien op:

- Samsung Data Migration Software for Consumer SSD (11)
- Data Migration Software, Version 4.0 , 60.4 MB, Download


Na het downloaden en installeren van de software verschijnt het navolgende
pictogram op uw bureaublad:






Probleem
Het programma is goed en wel aan het klonen en na ca. 1 tot 2 minuten
gaat het mis. Het klonen stopt en het programma komt met de navolgende
mededeling:

The Data Migration function has been interrupted for an unkown reason.




Mogelijke oorzaak
De ervaring leert, dat een dergelijke fout meestal wordt veroorzaakt doordat
de bronschijf, in dit geval de 1 Tb harddisk, fysieke fouten bevat en dat deze
harddiskfout of fouten eerst dienen te worden gerepareerd.

Oplossing
We gaan schijfstation C: controleren op mogelijke aanwezige fysieke fouten.
Dit kunt U alsvolgt doen

- Druk op de toetscombinatie: WindowsToets + E
- Klik met de rechter-muisknop op schijfstation C:
- Kies uit het menu: Eigenschappen
- Klik bovenaan op het tabblad: Extra
- Klik op de knop: Controleren

Nu kunnen er in de praktijk 2 dingen gebeuren:
A.
Windows 10 constateert inderdaad WEL fouten op de bron schijf en zal deze fouten
gaan repareren. Daarna lukt het klonen...
Lees nu verder hieronder bij: Oplossing 1

B.
Windows 10 constateert GEEN fouten op de bron schijf, maar het klonen
lukt daarna nog steeds niet!!! De Samsung Data Migration Software
komt opnieuw met de foutmelding:
The Data Migration funtion has been interrupted for an unknown reason
Lees nu verder hieronder bij: Oplossing 2


Oplossing 1
Het vermoeden blijkt juist te zijn, schijfstation C: bevat inderdaad fouten.




De navolgende melding veschijnt:




Schijfstation C: wordt opnieuw gescant ...




Binnen Windows 10 kan de schijf niet worden hersteld.
Klik op: Nu opnieuw opstarten en herstellen
om de schijf buiten Windows 10 om te herstellen...




De computer start opnieuw op en start met controleren van schijfstation C: ...




Dit proces van de schijf controleren neemt enige tijd in beslag.
Op een gegeven moment lijkt het scanproces te stoppen, de schijffout
is gevonden en wordt de fout op de schijf ook gerepareerd.




Na enkele herstarts, start Windows 10 weer normaal op.

We starten de Samsung kloonsoftware opnieuw en klonen opnieuw...




Het klonen van schijfstation C: naar de nieuwe SSD verloopt nu probleemloos.




Probleem opgelost en de 1 Tb schijf C: is na enige tijd gekloond naar de nieuwe 500 Gb SSD.



Oplossing 2
De Windows 10 software zegt dat de BRON-schijf geen fouten bevat, bij een snelle controle.
De Samsung Data Migration Software zegt dat het klonen niet lukt wegens onbekende reden.

De ervaring leert dat de schijf dan toch WEL fouten moet bevatten.
We gaan nu een meer uitgebreide schijfcontrole uitvoeren.
Wat we toen gedaan hebben was het volgende:

Stap 1
1. Maak eerst een backup van alle belangrijke data op de computer, op een externe schijf.
2. Nadat U een extene backup heeft gemaakt, ga door naar Stap 2 hieronder ...

Stap 2
1. Klik met de rechter muisknop op de Windows 10 Start-knop
2. Kies uit het menu: Windows PowerShell (Admin)
3. Klik op: Ja
4. U ziet nu een blauw scherm met een DOS-achtige interface
Typ nu in:

chkdsk  C:  /F

Windows 10 komt met de melding:
Cannot lock current drive
en vraagt of U de schijfcontrole van schijf C: wilt uitvoeren
na een herstart van Windows, typ in 'Y' ( = Ja )
Sluit Windows 10 af en herstart de computer.
Windows 10 gaat nu een uitgebreide schijfcontrole op schijfstation
C: uitvoeren.
Nadat deze schijfcontrole was uitgevoerd werd Windows 10 opgestart
en toen kon de Samsung Data Migration Software schijf C: WEL klonen,
zonder problemen en foutmeldingen.




Probleem opgelost, klonen gelukt.


Windows 10 crashed tijdens het opstarten, met de nieuwe
SSD in de laptop, waar naar toe is gekloond.
Uit de praktijk
De situatie
We hebben een i7 laptop met een 500 GB Harddisk erin en Windows 10 erop.
We willen de harddisk klonen naar een 500 GB Samsung EVO 870 SSD.
We downloaden en installeren de Samsung Data Migration Software van internet.
We plaatsen de nieuwe SSD in een externe 2,5 inch SSD box en koppelen deze
m.b.v. een USB 3.2 kabel aan de laptop.
We starten de Kloonsoftware en gaan klonen.
Het klonen duur even, dus we lopen er bij weg ...
Na het klonen sluit de Samsung Data Migration Software de laptop automatisch af,
zoals verwacht. We komen terug en de laptop is uit.
Derhalve verwachten we dat het klonen goed is gelukt.
We maken de laptop open, halen de harddisk eruit en halen de SSD waar naar
toe is gekloond uit de SSD box en plaatsen deze in de laptop.
We maken de laptop weer dicht en starten de laptop op, nu met de nieuwe snellere
SSD erin ...

Probleem
Windows 10 crasht onmiddelijk tijdens het opstarten en komt bij herhaald
opstarten met blauwe schermen ( BSOD's ) de navolgende meldingen:

- CRITICAL PROCESS DIED
- Errorcode 0xc0000001
- Errorcode 0xc000000e A required device isn't connected or can't be accessed.

De ervaring leert, dat het zeer onlogisch is dat dit probleem aan de SSD van
Samsung ligt. We gebruiken al jaren lang EVO SSD's van Samsung en de eerste
kapotte EVO SSD of een EVO SSD waar we van denken dat die niet goed is, die
zijn we nog steeds niet tegen gekomen, ten tijde van dit schrijven.

We halen de SSD uit de laptop en plaatsen de vorige harddisk weer terug
in de laptop en Windows 10 start weer normaal op, vanaf de harddisk.
Ter controle heben we de SSD even in een ander computer geplaatst en gekeken
of er mapen en bestanden op aanwezig waren: Ja hoor, het lijkt alsof het klonen
wel gelukt is, alle mappen en bestanden van de harddisk staan op de SSD.
Het lijkt allemaal in orde te zijn, zo lijkt het.

Windows 10 die crashed tijdens het opstarten, vanaf een SSD?
De ervaring leert dat dit probleem mogelijk gerelateerd kan zijn aan te weinig stoom!

De oplossing
We hebben de bestaande 65 watt voedingsadpater van de i7 laptop tijdelijk vervangen
door een 90 watt voedingsadpater en hebben de harddisk m.b.v. het Samsung
Data Migration Software programma opnieuw gekloond naar de externe SSD,
in de aangesloten harddisk/SSD-box.
Na het hernieuwd klonen hebben we SSD opnieuw in de laptop geplaatst en de
laptop aangesloten m.b.v. vaste een netwerk-kabel op het internet, met de 90 watt
voedingsadapter eraan.
Daarna hebben we de laptop aangezet en Windows 10 startte weer normaal op, zonder
problemen, maar nu vanaf de nieuwe Samsung EVO SSD.
De laptop wordt nu gebruikt met de 90 Watt voedingsadpater en werkt goed en
veel sneller onder Windows 10.
Probleem opgelost!

Mogelijke oorzaak
De laptop kreeg mogelijk te weinig stroom ...



Data migration function had been interrupted for an unknown reason bij 99%
Uit de praktijk
De situatie
We willen een laptop met Windows 10 Home, versie 20H2 en met een
128 Gb M.2 SATA SSD erin, klonen naar een grotere Samsung M.2 SSD
van 500 Gb. We plaatsen de Samsung M.2 SATA SSD in een externe 2,5 inch
HDD/SSD-box en koppelen deze via de USB 3.0-poort aan de laptop.
De 118 Gb Bron-SSD in de laptop heeft nog maar 23 Gb vrije ruimte.
We downloaden en installeren de Samsung Data Migration Software 4.0.
We voeren de standaard voorbereidingen uit, zoals bovenaan op deze
pagina is beschreven en starten daarna met het klonen.

Probleem
Bij 99 % klonen verschijnt opeens een rode melding onderaan in het
scherm met de navolgende strekking:

Data migration function had been interrupted for an unknown reason

Deze melding betekent in de praktijk vaak, dat de bronschijf fouten bevat.
We testen snel via Windows 10 of de SSD fouten bevat en dat blijkt toch niet
het geval te zijn volgens Windows 10. Wat nu?
We hadden voor de zekerheid de 45 Watt voedingsadapter al tijdelijk
vervangen voor een 90 Watt adapter, dus te weinig stroom kan ook niet de
oorzaak zijn. De laptop was ook niet verbonden met internet, tijdens het klonen.

Het klonen lijkt te zijn gelukt en we negeren even deze foutmelding.
We koppelen de externe SSD-box met daarin de nieuwe 500 GB M.2 SATA SSD
tijdelijk aan een ander PC. Wat zien we:
Alle data staat op de nieuwe gekloonde 500 Gb SSD. In eerste instantie lijkt er
niets aan de hand te zijn met de nieuwe 500 GB SSD en alle data welke erop
staat.
Het is even gissen wat er aan de hand kan zijn:

- Windows was ergens mee bezig
- Beschadigde of corrupte bestanden op de bron-ssd.
- CHKDSK vindt mogelijk alsnog beschadigde bestanden, ondanks het feit dat Windows 10
  in eerste instantie aangeeft dat er geen problemen zijn, bij standaard snelle
  schijfcontrole.

We kunnen nu 2 dingen doen:

1. of: De nieuwe 500 GB M.2 SATA SSD in de laptop plaatsen en hopen dat het toch goed werkt.
2. of: De laptop heeft nog een paar andere probleemjes: het moet nog geupdate worden
van W10 20H2 naar 21H2 en debraad internet werkt niet helemaal zoals het zou moeten.
Een USB-naar-RJ45 netwerk-adapter met bekabeld internet werkt niet op de laptop, vreemd?
We gaan de laptop eerst updaten totdat er niets meer te updaten valt.
Mogelijk zijn daardoor eventuele beschadigde bestanden ook verwijderd van de laptop of
zijn bepaalde Windows-processen op de ondergrond niet meer actief, welke het klonen
mogelijk belemmeren.

We kiezen voor optie 2.
- Met schijfopruiming maken we eerst meer schijfruimte vrij, door m.b.v. schijfopruiming
  oude Windows installaties te verwijderen, waardoor we toch kunnen upgraden naar 21H1
  Binnen in het programma: Schijfopruiming, klikken we ook op de knop: Systeembestanden
  opschonen
. Dit maakte het mogelijk om de oude Windows installatie te verwijderen en zo
  konden we op de 118 grote SSD toch nog weer 44 Gb aan vrije schijfruimte genereren.
  Dit maakte mogelijk dat we konden upgraden van W10 versie 20H1 naar W10 versie 21H2

LINK - Schijfopruiming

- We resetten het netwerk, via: Start - Netwerk en internet - Netwerk opnieuw instellen
  Daarna werkte de USB-to-RJ45-netwerkadapter op de USB-poort ook weer goed.
- We upgraden Windows 10 eerst van 20H2 naar 21H2

Tot slot gaan we opnieuw proberen te klonen...
Het klonen lukt opnieuw niet en we krijgen bij 99% weer dezelfde foutmelding:
Data migration function had been interrupted for an unknown reason
We halen de gekloonde 500 Gb SSD uit de externe box en plaatsen deze in de
laptop. Windows 10 Start NIET op en crashed onmiddelijk met de navolgende
foutmelding:

Een blauw scherm met de melding:
Uw pc/apparaat moet worden hersteld.
Een vereist apparaat is niet aangesloten of toegankelijk
Foutcode: 0xc00000e

Conclusie
De melding:
Data migration function had been interrupted for an unknown reason
bij 99% maakt dat het klonen wel gelukt is, alle data staat op de gekloonde
SSD, maar het besturingssysteem Windows kan mogelijk NIET booten / opstarten
vanaf deze gekloonde SSD.
U heeft aan het einde van de rit een gekloonde schijf met alle gegevens erop.





Data migration function had been interrupted for an unknown reason, klonen extreem traag.
Uit de praktijk
De situatie
We hebben een 120 GB SSD als schijf C: en die zit vrijwel helemaal vol met gegevens.
We willen de 120 Gb SSD klonen naar een grotere 500 GB Samsung EVO 870 SSD
De gratis Samsung Data Migration Software wordt gedownload en geïnstalleerd.
( Zie de link hieronder ...)

LINK - Samsung Data Migration Software for Consumer SSD (11)

Bronschijf : Kingston 120 Gb SSD
Doelschijf : Samsung 500 Gb EVO 870 SSD

Het klonen wordt gestart...





Probleem
De normale kloonsnelheid ligt ergens tussen de 45 Mb en 75 Mb per seconde.
De snelheid van het klonen zakt tijdens het klonen als een kaartenhuis in elkaar.
De kloonsnelheid zakt op een gegeven moment van 2 Mb tot 1 Mb per seconde
en uiteindelijk stopt het klonen zelfs, met navolgende onderstaande foutmelding :

The data Migration function has been interrupted for an unknown reason




Mogelijke oorzaak
- De bronschijf zat vrijwel helemaal vol met data. Er was nog nauwelijks
  schijfruimte op de bron-schijf.
- Daarnaast draaide er nog een verlopen versie van een anti-virus
  programma op de pc, naast een actief antivirus-programma.

Oplossing
- Op de bronschijf hebben we 10 Gb aan ruimte vrij gemaakt.
- Het verlopen antivirus-programma hebben we verwijderd.

Daarna hebben we opnieuw gekloond.
Het klonen verliep nu probleemloos, met een véél hogere
kloonsnelheid: 77 Mb/s.




Links naar meer informatie
The Data Migration function has been interrupted for an unkown reason
LINK - Samsung.com - SSD data migration interrupted for 'unknown reason', dwells at 99%
LINK - Ubackup.com - Samsung Data Migration Cloning Failed, How to Fix It?
LINK - Linustechtips.com - Samsung Data Migration Fails at 99%
LINK - Windowsreport.com - Samsung data migration stuck at 0%, 99%, 100%