Gerelateerd - MS-Outlook e-mail instellingen opvragen buiten MS-Outlook om
Gerelateerd - E-mail instellingen van ...
Gerelateerd - Serverfout 550 : Unable to Relay, Authentication required
Gerelateerd - Internetproviders Nederland

Relay Access Denied, Relaying probleem
U ontvangt de foutmelding: Relay Access Denied omdat uw uitgaande SMTP-email
instellingen in uw mail-programma niet geheel correct zijn ingevuld.
Ga naar de website van uw internet-toegangs-provider of naar de website van uw
website-hosting-provider en check de uitgaande SMTP e-mail instellingen, hoe deze
juist dient te worden geconfigureerd / ingesteld in uw eigen e-mail programma.
Een overzicht van diverse internet-toegangs-providers kunt U vinden via de link hieronder.

LINK - E-mail instellingen van provider ...


LINK - Foutmelding: Relay Access Denied
LINK - Foutmelding relay access denied


Relay Access Denied, Serverfout 454 4.7.1
Uit de praktijk
Probleem
Een computergebruiker heeft jarenlang XS4all gehad en wordt gedwongen om te
verhuizen naar KPN. Na de omzetting naar de KPN heeft de gebruiker thuis
een e-mail adres van de KPN erbij gekregen en ook het IP-adres thuis voor toegang
tot internet is gewijzigd, na de omzetting van XS4all naar de KPN.
De gebruiker logt ook in op een eigen server elders en wordt nu ook geblokkeerd omdat
hij/zij nu inlogt op zijn eigen server vanaf een nieuw ander IP-adres ( vanaf de zaak ).
Mail versturen vanaf een zakelijk e-mail adres vanaf de eigen server via SSL en Poort 465
werkt ook niet meer, bij gebruikmaking van SMTP: naam.servermaan.nl
sinds de omzetting van XS4all naar de KPN.
Foutcode bij het versturen van de zakelijke e-mail info@domeinnaam.nl is:
554.5.7.1 Relay access denied, m.a.w. de mail wordt niet bezorgd bij de
ontvanger en de verzender krijgt een foutcode terug: 554.5.7.1 Relay access denied

Oplossing van de problemen hierboven:
1.
De gebruiker dient contact op te nemen met zijn/haar hosting provider en zijn nieuwe
IP-adres door te geven van thuis, zodat de provider dit ip-adres kan toevoegen aan
de lijst met IP-adressen welke toegang hebben tot de server.
Daarna had de gebruiker weer toegang tot zijn eigen ( zakelijke ) server elders.

Het nieuwe IP-adres is opvraagbaar via: www.myip.nl
Daar krijgt de gebruiker het nieuwe IP-adres te zien , vanaf waar hij/zij inlogt op
zijn eigen server elders.

LINK - Myip.nl

2.
Ga naar mijn.kpn.com en log in, of maak een nieuw KPN-ID aan, zodat U kunt
inloggen op mijn.kpn.com
( Noteer & bewaar al deze inloggegevens bijv. eerst in een kladblok-bestand, voordat u wat invoert ! )

3.
Eenmaal ingelogd op Mijn.kpn.com, ga naar de afdeling Internet en daarna
naar de afdeling e-mail en kijk welk e-mail adres U er nu bij heeft gekregen van de KPN.
Klik daarna op Wijzig wachtwoord en maak een nieuwe moeilijk wachtwoord aan voor:
uwnaam@kpnmail.nl
Noteer en bewaar dit wachtwoord bijv. in een kladblok bestand, voordat U dit invult.

4.
Ga nu naar de e-mail account instellingen van uw mail-programma, bijvoorbeeld:
Microsoft Outlook.
Ga naar de e-mail instellingen van uw zakelijke e-mail adres en wijzig de
SMTP-instellingen in het volgende:

SMTP-servernaam = smtp.kpnmail.nl
Verificatie voor uitgaande e-mail is vereist: Ja, aanvinken
Voor SMTP aanmelden met: uwnaam@kpnmail.nl
Voor SMTP aanmelden met: wachtwoord welke hoort bij: uwnaam@kpnmail.nl
Voor uitgaande poort gebruiken:

of: Versleuteling = SSL en poortnr = 465
of: Versleuteling = StartTLS en poortnr = 587

Nadat deze gegevens hierboven correct waren ingevuld voor de uitgaande mail
kon de zakelijke e-mail: info@domeinaam.nl weer verstuurd worden, zonder
de melding: Relay access denied, vanaf de zaak.

Voor het versturen van de (zakelijke) mail info@domeinnaam.nl vanaf de zaak
wordt de mail dus niet meer verstuurd via de hosting-provider : naam.servernaam.nl,
maar via de internet-toegangs-provider vanaf de locatie van de computergebruiker, in dit
geval dus via de KPN, op de zaak.



Relay Access Denied, Serverfout 454 4.7.1
Uit de praktijk
Probleem
Het versturen van sommige uitgaande mail lukt niet en U krijgt de navolgende melding terug
van de server in uw mailbox: Relay Access Denied, Serverfout 454 4.7.1
Op een iPhone of een iPad krijgt U de navolgende melding:
De server accepteert de ontvanger niet omdat de server relaying niet toestaat

Mogelijke oorzaak 1
Uw uitgaande mail-instellingen staan niet goed ingesteld, daarom krijgt
U de foutmelding: Relay Access Denied.
Deze foutmelding zie U wanneer U bij de uitgaande mailserver vergeten bent om de
authenticatie/verificatie aan te zetten. Sommige uitgaande mailservers vereisen namelijk
dat U een gebruikersnaam en wachtwoord invoert, anders mag U hier geen gebruik van
maken.

Mogelijke oorzaak 2
Bent U misschien recentelijk overgestapt naar een andere internetaanbieder?
Sommige gebruikers krijgen deze melding omdat ze bijv. zijn overgestapt van een
internet-provider via de telefoonlijn naar een nieuwe glasvezel-internetaanbieder.
De uitgaande e-mail instellingen zijn nog van de vorige internet-toegangsprovider. Met
deze oude SMTP-instellingen kunt U bij de nieuwe internet-provider geen mail meer versturen
omdat deze SMTP-instellingen in-correct zijn. Ga naar de website van de nieuwe internetprovider
en kijk hoe de nieuwe uitgaande SMTP e-mail instellingen moeten zijn.
Voor een lijst met ingternet-providers, zie de navolgende link:

LINK - E-mail instellingen van provider ...

Mogelijke oorzaak 3
Uw internet provider blokkeert uitgaande e-mails als U van een ander netwerk (dus niet thuis) gebruikt
maakt, uit veiligheidsoverwegingen.
Een (tijdelijke) oplossing:
Maak een e-mail account aan via www.outlook.com of bij www.gmail.com, binnen een
paar minuten heeft U dan een werkend nieuw mailadres erbij.
Probeer daarna de mail te versturen via uw nieuwe naam@outlook.com of naam@gmail.com indien
U mail heeft dat toch z.s.m. verstuurd dient te worden.


Afhankelijk van de hosting-provider gelden verschillende oplossingen voor dit probleem.
Het heeft in de praktijk vooral te maken met op de juiste plek de juiste combinatie van
vinkjes en poortnummers instellen bij de uitgaande mail-instellingen in Outlook.

De kans is groot, dat één van de hieronder ingestelde combinaties werkt, in
uw situatie. Mocht U nadien een melding krijgen in Uw mail-programma, m.b.t. een Beveiligings-
Certificaat van de server, geef dan aan, dat U het Certificaat van de (nieuwe) Server vertrouwt.

Samengevat, zijn dit mogelijk werkende oplossingen:

Oplossing 1a
1. Uitvinken: de keuze: Beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA )
2. U dient: Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist aangevinkt te hebben.
3. U dient de mail te versturen via poortnummer: 587
4. U dient bij versleutelde verbinding te kiezen voor: Geen

of:

Oplossing 1b
1. Uitvinken: de keuze: Beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA )
2. U dient: Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist aangevinkt te hebben.
3. U dient de mail te versturen via poortnummer: 587
4. U dient bij versleutelde verbinding te kiezen voor: Automatisch


Oplossing 2
1. Aanvinken: de keuze: Beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA )
2. U dient: Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist aangevinkt te hebben.
3. U dient de mail te versturen via poortnummer: 25
4. U dient bij versleutelde verbinding te kiezen voor: Geen


Oplossing 3
1. Uitvinken: de keuze: Beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA )
2. U dient: Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist aangevinkt te hebben.
3. U dient de mail te versturen via poortnummer: 465
4. U dient bij versleutelde verbinding te kiezen voor: SSL


Oplossing 4
1. Uitvinken: de keuze: Beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA )
2. U dient: Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist aangevinkt te hebben.
3. U dient de mail te versturen via poortnummer: 587
4. U dient bij versleutelde verbinding te kiezen voor: STARTTLS


2 Oplossingen, m.b.v. afbeeldingen
Hieronder worden 2 verschillende mogelijke oplossingen aangedragen, die in uw situatie
mogelijk dit Relay Access Denied-probleem kunnen oplossen.
Beide oplossingen bleken in de praktijk in verschillende situaties een werkende oplossing te zijn.
Mogelijk is dit is uw situatie ook zo.


Mogelijke oplossing 1
- U dient in MS-Outlook ( of buiten Outlook om ) naar uw e-mail account-instellingen te gaan.
Voor meer info hierover, zie de navolgende link:

LINK - MS-Outlook 2013, 2016, 2019 e-mail instellingen opvragen,
wijzigen of toevoegen buiten MS-Outlook om


Stap 1
1. Uitvinken: Beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA)
2. Klik daarna op:Meer instellingen



Stap 2
1. Klik bovenaan op het tabblad: Server voor uitgaande e-mail
2. Aanvinken: Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist
3. Ook standaard aangevinkt laten: Dezelfde instellingen gebruiken als voor mijn inkomende e-mail



Stap 3
1. Klik bovenaan op het tabblad: Geavanceerd
2. Vul bij: Uitgaande e-mail (SMTP) in, poortnummer: 587
3a. Kies bij versleutelde verbinding: Geen
of
3b. Kies bij versleutelde verbinding: Automatisch






Mogelijke oplossing 2
- U dient in MS-Outlook ( of buiten Outlook om ) naar uw e-mail account-instellingen te gaan.

Stap 1
1. Aanvinken: Beveiligd-wachtwoordverificatie (SPA)
2. Klik daarna op:Meer instellingen




Stap 2
1. Klik bovenaan op het tabblad: Server voor uitgaande e-mail
2. Aanvinken: Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist
3. Ook standaard aangevinkt laten: Dezelfde instellingen gebruiken als voor mijn inkomende e-mail



Stap 3
1. Klik bovenaan op het tabblad: Geavanceerd
2. Vul bij: Uitgaande e-mail (SMTP) in, poortnummer: 25
3a. Kies bij versleutelde verbinding: Geen
of
3b. Kies bij versleutelde verbinding: Automatisch



Andere mogelijke oplossingen, zie de links hieronder ...
LINK - FIX: Relay Access Denied 554 5.7.1 Error in Outlook
LINK - Argeweb: Foutmelding: Relay Access Denied

Bij twijfel, neem contact op met uw internet-service-provider helpdesk en vraag hun om
advies of kijk op de navolgende link voor de correcte e-mail instellingen m.b.t. uw
uitgaande server-instellingen van uw internet-toegangs-provider.

LINK - SMTP

Links voor meer info over dit probleem ...
LINK - Foutmelding e-mail (Serverfout: 454 4.7.1) Relay Access Denied
LINK - Serverfout: 454 4.7.1
LINK - Foutmelding: 'Relay access denied'
LINK - Relaying probleem


Relay Access Denied en Microsoft Outlook 2010
Uit de praktijk
Probleem
Opeens werkt de uitgaande mail niet meer in Outlook 2010. Foutmelding: Relay Access Denied.
Alle hierboven aangegeven opties ten spijt, lukte het niet om de mail te versturen, alle instellings-varianten geprobeerd.
Mogelijk heeft de provider aanpassingen verricht waardoor het mail versturen niet meer
mogelijk is via SMTP, met de in Outlook 2010 aangedragen mogelijke verzendingsmethoden.

Oorzaak
Oorzaak van het probleem was dat Outlook 2010 niet over de optie: STARTTLS beschikt bij het
instellen van de mail bij SMTP. Outlook 2016 heeft deze keuzemogelijkheid wel bij SMTP.

Oplossing
De oplossing was uiteindelijk de volgende:

1. Een Microsoft Account aanmaken via: www.outlook.com
2. Office 2016 kopen via internet
3. Setup-bestand Office 2016 downloaden via aanmelding op de site: setup.office.com
4. Office 2010 verwijderen van de computer
5. De computer opnieuw opstarten
6. Office 2016 installeren m.b.v. het gedownloade setup-bestand en Office nadien activeren.
7. Office 2016 converteerde het Outlook 2010 databestand naar de Outlook 2016 variant.
8. Tevens werd het E-mail account meegenomen van Outlook 2010 naar Outlook 2016.
9. Daarna bij de uitgaande SMTP instellingen STARTTLS aangegeven als versleutelingsmethode.
10. Daarna werd de mail weer verstuurd.
11. Probleem opgelost.


Relay Access Denied, Serverfout 554 4.7.1, Serverfout 554 5.7.1
Zoeken bij Microsoft
LINK - Microsoft : Relay Access Denied ( Nederlands )
LINK - Microsoft : Relay Access Denied ( Engels )
LINK - Microsoft : 554 5.7.1 ( Nederlands )
LINK - Microsoft : 554 5.7.1 ( Engels )
LINK - Microsoft : 554 4.7.1 ( Nederlands )
LINK - Microsoft : 554 4.7.1 ( Engels )

Nederlands
LINK - Serverfout 554 (0x800CCC78) bij verzenden mail
LINK - Argeweb: Foutmelding: Relay Access Denied
LINK - E-mail verzendprobleem
LINK - Foutmelding relay access denied~

Engels
LINK - How to correct 554 5.7.1 : Relay access denied email errors, and prevent them in the future
LINK - Server error: '554 5.7.1 Relay access denied'
LINK - The 554 5.7.1 SMTP error
LINK - How to resolve and prevent 554 5.7.1
Relay Access Denied - MX Record
Zoeken bij Microsoft
LINK - Microsoft : Relay Access Denied MX Recaord ( Nederlands )
LINK - Microsoft : Relay Access Denied MX Record ( Engels )

Overige
LINK - ITsyndicate.org - Reasons for getting a relay access denied error


Verificatie of een e-mail adres ook daadwerkelijk bestaat :
Wanneer U zeker weet dat U het e-mailadres juist heeft opgegeven, dan kunt U het e-mailadres
ook nog controleren op validiteit. Dit kan bijvoorbeeld via één van de navolgende sites:

LINK - email-checker.net
LINK - verify-email.org
LINK - tools.verifyemailaddress.io
LINK - 10 Best Email Verification Services
LINK - 6 Best Email Verification Services
LINK - 25 best email verifier services