Onweer kan normaliter op 4 manieren uw computer beschadigen:
1. Inslag via de voeding
2. Inslag via de netwerkkabel ( via bijv. een ADSL-router )
3. Inslag via de seriële poort, via een externe modem
4. Inslag via de intern modem, via de koperlijn.
Omdat vandaag de dag steeds meer mensen gebruik maken van
een breedband- , kabel- of glasvezelverbinding en geen inbelmodem meer, is de
kans het grootst dat de computer wordt beschadigd via de voeding
of via de netwerkkabel.


Wat U MOET doen bij naderend onweer :
Vergeet even alle onzinnige praatjes van alle mensen op internet die vertellen dat U helemaal
niets hoeft de doen bij onweer!! Het beste wat U bij nadered onweer eventjes dient te
doen is simpelweg de stroomstekkers uit het stopcontact te halen, de netwerkkabel
uit uw computer(s) en printer(s) te halen en/of even naar de router te gaan en daar
alle stekkers achter uit de router te trekken van uw netwerk EN van de binnenkomende
DSL verbinding ( bij een ADSL-router ). Maak even een foto met uw mobieltje!

Zo vaak onweert het echt niet en die keer dat het onweert, moet U op dat moment werkelijk
even internetten of computeren? Wees verstandig, trek de stekkers eruit en ga bij naderend
onweer eventjes lekker wat anders doen!! Onweert het 's nachts, even het bed uit en de stekkers eruit!
Dus:
- STEKKERDOOS/BLOKKEN uit wandcontactdoos trekken
- STROOMKABELS uit stopcontact van PC/notebook/printer/scanner en uw router
- NETWERKKABEL(S) uit de PC's en Printer(s) en uw Router
- INKOMENDE (grijze/zwarte) DSL-KABEL uit uw EXPERIABOX / ADSL-router
- VOEDINGSSTEKKERS uit uw TV's
Nummer eventueel de kabels even.
TIP: Maak vooraf eventueel een foto met uw mobiele telefoon en trek daarna de stekkers eruit.
Deze kleine moeite weegt echt niet op tegen de trammelant welke U krijgt en al het gedoe
met uw verzekering wanneer de bliksem echt inslaat. Heb niet de illusie dat U klakkeloos
alles vergoed krijgt van uw verzekering, vooral als uw computerapparatuur al een aantal
jaren oud is. Mogelijk is een deel van de totale kosten uiteindelijk voor eigen rekening.
Eventjes de stekkers eruit kan U mogelijk duizenden euro's besparen!

Wat gaat er kapot in uw computer?
Het is niet te beoordelen hoe erg of minder erg een bliksem de PC intern beschadigd. Normaal is dan
ook dat de gehele PC-kast als onbetrouwbaar moet worden beschouwd en deze in zijn geheel
dient te worden vervangen. Is direkt elk onderdeel in de pc-kast defect, nee hoeft niet, is het
nog betouwbaar dan, NEEN. Wat niet direkt defect lijkt te zijn kan nadien toch wel defect blijken
te zijn. Zeer vaak is het moederbord wel defect, meestal ook de voeding, het geheugen en de videokaart(en).
De ingebouwde PCI kaarten en/of DVD-speler kunnen ook wel/niet defect zijn.
De praktijk wijst echter uit dat ook de harddisk met alle info defect kan raken door blikseminslag. MAAR,
dit hoeft niet altijd zo te zijn, in zoverre dat er best nog wel een (redelijk grote) kans bestaat dat alle data
op de harddisk vooralsnog aanwezig is en overgezet kan worden naar een andere harddisk.
Een computer(reparatie)bedijf kan dit voor U uitzoeken of alle data nog benaderbaar is en veilig
gesteld kan worden. Heeft U pech, dan bent U aangewezen op uw externe backup!
Ook bestaat er een redelijke kans dat bepaalde aan de pc-kast aangesloten randapparatuur
het nog wel doen, zoals: toetsenbord, muis, monitor en printer. Dit kan ook afhangen of de computer
tijdens de inslag wel of niet aan stond.

Wat uw werkelijke schade?
Uw werkelijke schade bestaat uit 2 onderdelen:

1. De materiële schade
De computerkast en eventueel aangesloten randapparatuur.
Of de verzekering deze schade in zijn geheel zal gaan vergoeden is afhankelijk van de
leeftijd van de hardware. Bewaar dan ook altijd de aankoopnota's van uw aangekochte
computerapparatuur. Deze zult U wellicht moeten overleggen aan uw verzekeringsmaatschappij.

2. De inmateriële schade
Dit zijn alle uren en tijd die U of uw computerleverancier moet maken om alles weer zodanig
te herstellen dat U nadien ook alles weer kunt met uw computer, wat U voorheen ook kon doen.
Alle tijd die nodig is om alle softwareprogrammatuur en randapparatuur opnieuw te installeren,
de e-mail installatie en eventueel het overzetten van alle data en inrichten van uw
bureaublad.


De verzekering ...
Bent U verzekerd tegen blikseminslag dan dient de verzekering U:

1. Een deel van de defecte hardware of alle defecte hardware te vergoeden,
    dit is afhankelijk van de leeftijd van de hardware.
2. Alle inmateriële schade te vergoeden, zeker bij bedrijfsmatig gebruik.
3. De verzekering hoeft NIET altijd uw softwarelicenties te vergoeden.


MS-Office software bijvoorbeeld, kunt U vaak opnieuw installeren op de vervangende PC
Ook de licentie voor het besturingssysteem kan soms meegenomen worden.
E.e.a. dient per geval bekeken te worden.

U dient eerlijk te handelen naar de verzekering toe en als verzekerde te ontvangen wat U
toekomt. Omgekeerd, laat U ook niet afschepen door de verzekering en kaart ook aan dat
U mogelijk te maken kunt krijgen met gevolgschade en dat U wellicht ook inmateriële schade
heeft. Gaan zij dit ook vergoeden? Kaart het wel even aan!

Stekkers uit uw KPN Experiabox halen :
FOTOS - Achterkant van de Experiabox
( Nummer eventueel de kabels en maak een foto met uw mobieltje. )
- Trek de grijze DSL-stekker eruit
- Trek all 4 netwerk-stekkers uit de GELE poorten
- Trek de zwarte voedingsstekker uit de Experiabox



Stekkers uit uw Ziggo router halen :
FOTOS - Achterkant van een Ziggo router
( Nummer eventueel de kabels en maak een foto met uw mobieltje. )
- Trek all 4 netwerk-stekkers uit de GELE poorten
- Trek de zwarte voedingsstekker uit de Ziggo router
- Trek eventueel andere kabels eruit



De Internetrouter / Experiabox ...
Bij het aangaan van een internet-abonnement ontvangen veel mensen een
adsl- of glasvezelmodem of kabelrouter van de provider.
Dit apparaat hebben velen in bruikleen van de provider is en dan ook
NIET het eigendom van de internet-afnemer. Heeft U het vermoeden dat
uw internet-apparaat defect is, neem dan contact op met uw internet-provider.
Zij zullen U dan z.s.m. een nieuwe sturen.
Wat internet-providers ook kunnen is meten tot aan in uw Experiabox, ADSL-modem of Kabelrouter.
Hebben ze U een nieuw apparaat gestuurd, heeft U die juist aangesloten, dan moet, bij
een juiste werking van het apparaat uw provider het apparaat kunnen "zien" en op afstand
kunnen benaderen. Kunnen ze dat niet, dan is het apparaat defect of ligt de storing mogelijk
buiten uw bereik bijv. in de wijkcentrale of elders in de grond, buiten uw woning.
In geval van ADSL ( een koperlijn ) kunnen ze vandaag de dag tot op de meter nauwkeurig meten
waar de storing zich bevindt, elders buiten uw woning, bijv. op straat.




Begin bij het begin ...

( NADEREND ) ONWEER = ( even bed uit en ) STEKKERS ERUIT !!!