Horizontale zwarte strepen op papier bij afdrukken van een .pdf bestand op een laserprinter
( Probleem geconstateerd bij Windows 10 gebruikers )


Probleem :
Wanneer U van sommige toeleveranciers .pdf bestanden ontvangt of via internet opvraagt en U print deze
.pdf bestanden af op uw laserprinter, dan krijgt U op 1 of meer pagina's allerlei horizontale zwarte strepen
op de afgedrukte pagina(s) en delen van de tekst worden ook niet afgedrukt. Het afgedrukte .pdf bestand is onbruikbaar.
Dit gebeurt alleen bij .pdf bestanden van één of enkele specifieke toeleverancier(s), niet bij het
afdrukken van allerlei andere .pdf bestanden op uw printer.

Een voorbeeld van wat U op het afgedrukte .pdf bestand ziet:

Kenmerkend :
U probeert dit .pdf document op te vragen en af te drukken op uw laserprinter vanuit de Internet Explorer of
vanuit Adobe Acrobat Reader of een ander programma dat .pdf bestanden kan openen en kan
afdrukken. Hier is absoluut niets mis mee, echter het .pdf document dat U heeft ontvangen is mogelijk
opgemaakt m.b.v. een programma dat niet 100% compatible is met de gangbare .pdf standaard.
Het betreffende .pdf verschijnt wel goed op uw scherm maar wordt niet goed afgedrukt op uw printer.
U heeft immers verder nooit problemen met het afdrukken van .pdf bestanden op een laserprinter, alleen
nu wel met .pdf bestanden van deze specifieke toeleverancier(s).

Tijdelijke oplossing :
1. Sla eerst uw .pdf bestand op, op uw harddisk in een map
2. Ga via de Windows verkenner naar de betreffende map waarin zich dit .pdf document bevindt
3. Open dit .pdf bestand met de Microsoft Edge browser van Windows 10.
    Links onderaan op de taakbalk van Windows 10 ziet U een donkerblauwe letter
e , dat is
    de internet-browser: Microsoft Edge.
4. Druk dit .pdf document af via de Microsoft Edge Browser van Windows 10

Uitleg van stap 3 en 4 hierboven; doe hiervoor het volgende:

1. Sla het .pdf document op op uw harddisk in een voor U bekende map
2. Ga naar de map waarin zich dit .pdf document bevindt
3. Klik nadien met uw rechter-muisknop op dit .pdf document
4. Kies uit het menu: Openen met
5. Kies Microsoft Edge
6. Open het .pdf document
7. Druk dit .pdf document af op uw laserprinter vanuit Microsoft Edge
    Dit doet U alsvolgt:

    - Aan de rechterzijde bovenaan ( in de Microsoft Edge Browser ) ziet U 3 horizontale puntjes
    - Klik op deze puntjes en kies uit het menu: Afdrukken
    - In het nieuwe venster, klik links onderaan op het scherm op: Afdrukken

7. U zult zien dat dit .pdf document nu wel goed uit uw laserprinter komt.

Resumerend :
- Wordt het specifieke .pdf document opgevraagt via de Internet Explorer, dan verschijnt het wel goed op het scherm,
  maar wordt het niet goed afgedrukt op de printer.
- Wordt het specifieke .pdf document opgevraagt via Adobe Acrobat Reader, dan verschijnt het wel goed op het scherm,
  maar wordt het niet goed afgedrukt op de printer.
- Wordt het specifieke .pdf document opgevraagt via Microsoft Edge, dan verschijnt het wel goed op het scherm,
  en wordt het wel goed afgedrukt op de printer.
Waar ligt dan de oorzaak van het probleem, als andere .pdf documenten wel goed uit de printer komen?

OK, het probleem is hiermee niet opgelost, maar U kunt op deze wijze wel tijdelijk 'om het probleem heen fietsen'.
Nu bent U voorlopig wel even 'uit de brand' met uw afgedrukte .pdf bestand.

Vraagt U deze .pdf documenten regelmatig op via internet, dan kunt U ook overwegen om:
1. of Microsoft Edge in te stellen als uw Standaard browser in Windows 10
    LINK - Microsoft Edge instellen als standaard Webbrowser in Windows 10
2. of om de betreffende website te openen in Microsoft Edge
3. of om de betreffende website op te nemen in de Werkbalk Favorieten van Microsoft Edge