Gerelateerd - Wi-Fi verbeteren
Gerelateerd - ( Bedrade- of draadloze- ) netwerk-adaptersoftware verwijderen
Gerelateerd - Netwerkproblemen oplossen
Gerelateerd - Netwerkverbindingen
Gerelateerd - Openbaar netwerk
Gerelateerd - Netwerk resetten
Gerelateerd - Probleemoplossers

Opeens werkt internet niet meer
Uit de praktijk
Probleem
Een probleem dat we steeds vaker zien in de praktijk bij Windows 10, niet alleen bij PC's
maar ook (vooral) bij nieuwe laptops, is dat er (onverwacht) opeens geen verbinding meer kan
worden gemaakt met internet, thuis. Voordat U van alles gaat proberen om het probleem op te lossen,
controleer eerst even snel of uw computer/laptop niet toevallig verbonden is met een Openbaar netwerk, i.p.v.
met een Particulier (privé) netwerk. Het feit dat uw computer opeens verbonden is met een Openbaar
netwerk
i.pv. met een Particulier netwerk KAN een oorzaak zijn waarom U niet meer kunt internetten.
Dit kunt U alsvolgt even snel controleren ...

Methode 1
1. Klik met de linker muisknop op de Windows 10 Start-knop
2. Klik op het Tandwieltje ( = Instellingen )
3. Klik op: Netwerk en internet
4. Klik in het linker menu op: Status
5. Aan de rechter zijde bovenaan staat vermeld of U verbonden bent
    met een openbaar of met een particulier netwerk.
6. Indien U thuis constateert dat U verbonden bent met een Openbaar netwerk,
    klik dan op de blauwe tekst: Verbindingseigenschappen wijzigen



7. Klik de knop aan: Privé
8. Klik daarna links bovenaan op de terug-knop



9. Link in het linker menu op het onderdeel: Status
10. Controleer aan de rechter zijde of U nu verbonden bent met een Particulier netwerk
11. Controleer of uw internet nu weer werkt ... Mogelijk werkt het nu weer. Indien niet, lees dan
    hieronder verder, naar mogelijke andere oplossingen.




Methode 2



Internet werkt niet - Geen Internet - Geen WiFi
Ok, U heeft even geen internet

Wordt niet boos, raak niet in paniek, zoek even snel uit waar het allemaal mogelijk aan kan liggen
en hoe U het probleem z.s.m. kunt tackelen/opsporen en eventueel zelf snel kunt verhelpen.

Hieronder wordt schematisch aangegeven en uitgewerkt waar het mogelijk aan kan liggen en wat U er zelf
mogelijk aan kunt doen om het probleem op te lossen, of dat U in ieder geval
weet in welke hoek het probleem zit.

A. Het probleem ligt specifiek in uw PC, Laptop, Tablet of Smartphone
A1 Het probleem ligt specifiek in uw vaste pc/computer
A2 Het probleem ligt specifiek in uw laptop
A3 Het probleem ligt specifiek in uw Tablet
A4 Het probleem ligt specifiek in uw Smartphone

B. Het probleem ligt in de bekabeling naar uw router toe
B1 Het probleem ligt in uw netwerkkabel
B2 Het probleem ligt bij uw Switch

C. Het probleem zit in uw router
C1 Uw router is niet defect
C2 Uw router is defect

D. Het probleem ligt bij uw internetprovider

E. Het is een softwareprobleem
E1 In apparaatbeheer is uw netwerkadapter uitgeschakeld
E2 Uw Antivirus software met ingebouwde firewall blokkeert uw internetverbinding.
E3 U bent verbonden met een openbaar netwerk i.p.v. met een particulier netwerk.


Internet werkt niet - Geen Internet - Geen WiFi
LINK - Alle storingen
LINK - BEN : Internetinstellingen
LINK - Eneco : Hulp bij storingen Toon
LINK - Hollands Nieuwe : Meldingen
LINK - Kabelnoord : Wat moet ik doen als mijn internetverbinding niet meer werkt?
LINK - KPN : Problemen & storingen met Internet / WiFi
LINK - KPN : Servicetool geen internet
LINK - KPN : Geen of beperkt internet op je telefoon?
LINK - KPN : Internet: Mijn Experia Box werkt niet meer
LINK - NS : WiFi in de trein: VPN verbinding werkt niet
LINK - Simpel : Probleem met mobiel internet oplossen
LINK - Simyo : Mijn internet doet het niet
LINK - Solcon : Internet werkt niet
LINK - Sony : Internet tv werkt niet op mijn tv
LINK - Telfort : Mobiel internet werkt niet
LINK - Telfort : WiFi doet het niet
LINK - Tele2 : Mobiel internet werkt niet
LINK - Tele2 : Wifi doet het niet
LINK - T-Mobile : Mobiel internet werkt niet
LINK - Vodafone : Moeite met bellen of internetten?
LINK - XS4ALL : Mijn draadloze internetverbinding werkt niet of niet naar behoren
LINK - XS4ALL : Ethernetverbinding werkt niet (geen dataverkeer)
LINK - ZIGGO : Internetproblemen oplossen
LINK - ZIGGO : Internet doet het niet
LINK - ZIGGO : Je storing verhelpen

LINK - Wifi problemen oplossen op een iPhone of iPad
LINK - Internet werkt niet, wat kan ik doen?
LINK - Android : Internet werkt niet
LINK - Wel netwerk verbinding maar geen internet?
LINK - Problemen met de WiFi verbinding oplossen
LINK - Internetverbinding herstellen - Internet maken
LINK - Mobiel internet werkt niet

Mac :
LINK - Internet werkt niet meer op mn Mac
LINK - Geen internet op je Mac

Engelstalige oplossingen: No Internet Connection
LINK - Fix: There is Something Wrong with the Proxy Server in Windows 10
LINK - Fix: IP Address Conflict in Windows 10
LINK - Network Discovery is Turned off Windows 10 [Solved]
LINK - Jugaad: When WiFi Would Not Work on Windows 10
LINK - How to Troubleshoot Incoming Connections in Windows 10
LINK - How to Fix Network Icon Missing After Creator Update on Windows 10
LINK - How to Run HomeGroup Troubleshooter in Windows 10
LINK - Fix: VPN 800 Error Code on Windows 10
LINK - Fix: Winsock Corrupt issue in Windows 10
LINK - How to Fix Network Icon Red X and Flyout Missing Windows 10
LINK - Fix: IPsec Negotiation Failure is Preventing Connection Windows 10
LINK - Fix: Default Gateway Not Working in Windows 10
LINK - How to Fix Sluggish WiFi Connections in Surface Pro 4 and Book
LINK - How to Fix Limited Network Yellow Mark in Windows 10
LINK - How to Enable Mistakenly Disabled Adapters in Windows 10
LINK - Fix This computer can't connect to a Homegroup in Windows 10
LINK - How to Fix DHCP Not Enabled in Windows 10
LINK - How to Fix Airplane Mode Issues in Windows 10
LINK - How to Fix WiFi Missing or Not Working in Windows 10
LINK - Fix WiFi Missing from Network & Internet Settings in Windows 10
LINK - Fix Cellular missing from Network & Internet in Windows 10
LINK - How to Fix Bluetooth Refuses to Turn Off in Windows 10
LINK - Fix The Page Failed to Load or 0xc00d1198 Error in Windows 10/8
LINK - How to fix Modem is already in use or not configured Properly on PC or Laptop



Uw computer is verbonden met een Onbekend netwerk, Geen internet ( werkende oplossing )
Uit de praktijk
Probleem
Windows komt met de navolgende melding :



Een werkende oplossing
De navolgende oplossing voor bedrade en draadloze problemen m.b.t. het
verschijnsel: Onbekend Netwerk is in de praktijk al diverse malen gebleken
een prima werkende oplossing te zijn:

1. In geval van een bedrade internet verbinding :
Een werkende oplossing kan de navolgende zijn:
U dient de software van de bedrade internet netwerkkaart te verwijderen
uit het Apparaatbeheer. Daarna dient U de computer opnieuw op te starten.
Windows zal na het hernieuwd opstarten in een zéér groot aantal gevallen
de software van de bedrade internet-netwerkadapter automatisch opnieuw
installeren en automatisch een werkende internet-verbinding tot stand brengen,
indien de computer een Automatisch IP-adres krijgt toegewezen van de router.
Voor meer info over deze oplossing en uitleg via afbeeldingen, zie de navolgende link:

LINK - De Software van de bedrade-netwerkadapter verwijderen uit uw computer

2. In geval van een draadloze internet verbinding :
Een werkende oplossing kan de navolgende zijn:
U dient de software van de draadloze internet netwerkkaart te verwijderen
uit het Apparaatbeheer. Daarna dient U de computer opnieuw op te starten.
Windows zal na het hernieuwd opstarten in een zéér groot aantal gevallen
de software van de draadloze internet-netwerkadapter automatisch opnieuw
installeren. Daarna dient U zelf weer handmatig uw PC/laptop te verbinden met uw
router door in het menu de juiste SSID naam van de router te selecteren en het wachtwoord
van uw router opnieuw in te voeren.
Voor meer info over deze oplossing en uitleg via afbeeldingen, zie de navolgende link:

LINK - De Software van de draadloze-netwerkadapter verwijderen uit uw computer



Mozilla Firefox : geen internetverbinding
Uit de praktijk
Probleem
We kunnen met de webbrowser Firefox niet meer het internet op.
Met andere webbrowsers: I.E. , Google Chrome en Microsoft Edge
kunnen we wèl het internet op, alleen niet met Firefox.

Oplossing
Nadat we Firefox hebben opgefrist, konden we weer het internet op.
Hoe U Firefox snel kunt opfrissen, dat kunt U nalezen en uitvoeren
via de navolgende link:

LINK - Firefox opfrissen



Melding op scherm: Er is geen internetverbinding beschikbaar
Uit de praktijk
De Situatie
Een laptop met Windows 10 kan plotseling geen vervinding meer maken met de router
thuis. Andere apparaten, bijvoorbeeld een smartpgone kan wel verbinding maken
met dezelfde router.
Probleem:
Op de laptop verschijnt een wit scherm met de mededeling:
Er is geen internetverbinding beschikbaar
Oplossing
Samengevat: De oplossing bestaat uit 2 onderdelen:
Stap 1.
Verwijder alle netwerkverbindingen uit het Apparaatbeheer in Windows, BEHALVE de vaste netwerkkabel verbinding.
Verwijder vooral ook de de draadloze netwerkadapter.
Start daarna de laptop opnieuw op. Windows 10 zal wellicht de draadloze netwerkadapter automatisch opnieuw installeren.
Stap 2.
In de meterkast, achter de kast of achter de bank bevindt zich ergens thuis de modem/router van uw internet-provider.

Ga naar de router toe, trek de stroomadapter even uit de router, wacht een halve minuut en plaats de stroomadapter daarna
weer in de router en wacht een minuut, totdat de router geheel is opgestart en weer draadloos internet uitzendt.
U kunt dit even snel testen via uw smartphone, of U daarmeer weer via de wi-fi op internet kunt.
Daarna zou de draadloze netwerkadapter van uw Windows 10 notebook de router weer moeten kunnen dedecteren en
vragen om een wachtwoord.
Samengevat was dit de oplossing van het probleem.

Uitleg van stap 1
1. Klik met de rechter muisknop op de Windows Start-knop
2. Kies uit het menu: Apparaatbeheer
3. Dubbelklik op: Netwerkadapters
4. Verwijder via de rechter muisknop ALLE adapters, BEHALVE de vaste netwerkkaart adapter, laat deze STAAN
5. Herstart daarna de computer

Uitleg van stap 2
1. In de meterkast, in de kelder, achter de bank, in een kast bevindt zich ergens in huis de modem/router van
uw internet-toegangspovider.
2. Ga naar de router en trek de bijbehorende stroom-adapter uit het stopcontact, zodat de router even helemaal uit gaat.
3. Wacht een halve minuut en steek daarna de stroom-adapter weer in het stopcontact
4. Wacht een minuut, totdat de modem/router weer geheel online is en alle lampjes weer branden op de modem/router.
5. Ga naar de laptop en probeer of de laptop weer vervinding wil maken met de modem/router.


Internet werkt niet - Geen Internet :
Probleem:
Uw internet werkt niet meer / U heeft geen internet

Een korte inventarisatie van het internet-probleem:
We hakken het probleem in stukken ...

1.
Heeft U meer computers in huis, een andere PC of notebook of tablet of een Smartphone? Indien ja, ga naar punt 2
Indien nee, probeer dan of U met een geleende laptop, tablet of smartphone wel het internet op kunt via uw router,
U dient te bepalen of het probleem in uw computer ligt of in uw router of bij uw provider of bij uw bekabeling ( een kleine kans ) .
Heeft U geen ander apparaat tot uw beschikking, zet dan de router en pc een minuut uit en daarna weer aan en test
of het probleem hiermee is verholpen.

2.
Kunt U met een andere apparaat wel het internet op via een vaste kabelverbinding of via Wi-Fi? Zo ja, ga naar punt 3
Kunt U met een ander apparaat in huis ook niet het internet op, dan ligt het probleem wellicht riching uw router of heeft
uw internet-access-provider een probleem. Ga naar punt 4.

3.
Het probleem dient U wellicht te zoeken in uw computer of notebook, tablet of Smartphone of in de bekabeling.
Wanneer andere apparaten wel werken via een vaste router-verbinding of via de Wifi dan ligt het probleem
mogelijk niet bij de router. Ga naar punt 5.

4.
Het probleem ligt mogelijk bij uw router of bij uw internetprovider. Zet uw router uit, wacht een minuut en zet
uw router weer aan en controleer of e.e.a. weer werkt. Werkt het nog niet, neem dan contact op met uw internet
provider en vraag of zij een probleem hebben en of ze de lijn kunnen doormeten. Uw internet-provider kan
een meting verrichten en zij MOETEN uw router vanuit hun kant kunnen dedecteren. Kunnen ze dat niet dan
is het een probleem van uw provider. het probleem ligt dan in de router of nog voor de router, aan de zijde van
uw internet-provider. Uw internet-provider zal U adviseren wat te doen.

5.
- Heeft U een vaste PC, ga naar punt 6
- Heeft U een notebook, ga naar punt 7
- Heeft U een iPad of een iPhone, ga dan naar: Instellingen, Algemeen, Stel opnieuw in, Herstel netwerkinstellingen
   Al uw netwerkverbindingen worden verwijderd.
   Ga daarna naar: Instellingen, Wi-Fi en maak opnieuw verbinding met uw router via de Wi-Fi.

6.
- Controleer de kabelverbinding naar uw computer
- Heeft U een switch ( een netwerk-verdeeldoosje ) ?, controleer deze even en zet deze even uit en daarna weer aan.
- Misschien heeft uw computer uw netwerkkaart softwarematig uitgeschakeld, controleer via Windows
   Apparaatbeheer of de netwerkkaart niet toevallig is uitgeschakeld. Controleer of de netwerkkaart softwarematig
   wel is ingeschakeld. Klik hiervoor met de rechter-muisknop op de Windows Start-knop en kies daarna: Apparaatbeheer
   in Windows 10. Kijk daarna bij het onderdeel: Netwerkadapters
- 1. of: U kunt overwegen om een Systeemherstelpunt te maken van Nu en daarna uw computer terug te zetten
   in de tijd via Systeemherstel. Kijk op deze site in het menu bij het onderdeel: Systeemherstel
   Zet uw computer terug naar een zo recent mogelijk herstelpunt, toen het internet nog wel werkte.
- 2: of: Is het probleem nog niet opgelost, ga naar punt 8.

7.
- Is de Wifi-knop wel ingeschakeld? Is deze niet per ongeluk uitgeschakeld? Zet deze dan weer aan.
   Een laptop heeft een hardwarematige WiFi aan-/uit-schakelaar of de WiFi is aan/uit te zetten via de toetsenbord-
   combinatie: Fn-toets (links naast de spatiebalk) + één van de Functietoetsen
- Misschien heeft uw laptop uw netwerkkaart softwarematig uitgeschakeld, controleer via Windows
   Apparaatbeheer of de netwerkkaart niet toevallig is uitgeschakeld. Controleer of de netwerkkaart softwarematig
   wel is ingeschakeld. Klik hiervoor met de rechter-muisknop op de Windows Start-knop en kies daarna: Apparaatbeheer
   in Windows 10. Kijk daarna bij het onderdeel: Netwerkadapters
- U kunt overwegen om een Systeemherstelpunt te maken van Nu en vervolgens uw computer terug te zetten
   in de tijd via Systeemherstel. Kijk op deze site in het menu bij het onderdeel: Systeemherstel
- Heeft U een vaste netwerkkabel bij de hand? Sluit uw notebook met een vaste netwerkkabel tijdelijk aan op
   de achterzijde van uw router en test of uw laptop dan wel een verbinding heeft met internet.
- Is het probleem nog niet opgelost, ga naar punt 8.

8.
Biedt bovenstaande geen oplossing, kijk dan op de pagina's hieronder verder
voor een mogelijk hele andere mogelijke oplossing van uw probleem...

LINK - Netwerkverbindingen ( internet werkt niet )
LINK - Openbaar netwerk naar Pariticulier netwerk


Geen internet - Video's :
VIDEO - Internet Connected but Browsers do not Work
VIDEO - Windows 7,10 How to fix wi-fi connected but no internet access
VIDEO - Internet connected, but browser not working
VIDEO - Internet Connection but Browsers do not work - 2 Solutions
VIDEO - How to fix Wi-fi connected but no internet access
VIDEO - Windows 10: How to fix wi-fi connected but no internet access
VIDEO - How to fix wi-fi connected but no internet access
VIDEO - WIFI Connected But NO Internet Access In Windows 10/8