Gerelateerd - Spam, Mijn e-mails / .pdf facturen worden gezien als
Gerelateerd - Administratieve software / Boekhoud software
Gerelateerd - E-mail komt niet aan

Digitaal factureren
Intro
Steeds meer bedrijven stappen over op digitiaal factureren.
Digitaal factureren is een proces van vallen en opstaan.
Bij vele bedrijven gaat het prima en bij andere bedrijven gaat dit minder goed.
- Business to Business digitaal factureren gaat in de praktijk
beter dan factureren aan particulieren.
- Factureren aan bedrijven/particulieren die zelf te kennen hebben gegeven
om de facturen digitaal te ontvangen gaat beter dan ongevraagd digitiaal factureren.

Op deze pagina gaan we het niet hebben over hoe mooi en geweldig digitaal
factureren is, maar behandelen we de problemen waarmee sommige bedrijven
mee van doen hebben, bij digitaal factureren en digitaal ontvangen van facturen.



Ik mis als bedrijf soms ingekomen digitale factureren
Uit de praktijk
Probleem
Als ondernemer krijgt U soms zo veel mail in de mailbox, dat U van uw (vaste)
toeleveranciers soms ingekomen facturen over het hoofd ziet.

Oplossing
Laat uw inkomende facturen niet binnenkomen op info@uwbedrijfsnaam.nl maar
maak een extra apart mailadres aan, bijvoorbeeld: inkoop@uwbedrijfsnaam.nl
of facturen@uwbedrijfsnaam.nl of admin@uwbedrijfsnaam.nl
Geef dit mailadres daarna door aan al uw vaste toeleveranciers en vaste inkoop-kanalen.
De kans dat U dan een ingekomen factuur mist is dan een stuk kleiner.



Belastingdienst en Electronisch factureren
LINK - Elektronisch factureren
LINK - Wettelijke eisen aan facturen
BELANGRIJK:
Uw afnemer moet akkoord gaan met het feit dat hij een e-factuur toegestuurd krijgt.
Is uw klant niet akkoord met het ontvangen van een elektronische factuur? Dan
mag hij die e-factuur weigeren.


Voor de ontvanger van de factuur...
Sinds 2009 mogen facturen zowel op papier als per e-mail worden verstuurd. En ja, die kunnen
ook wel eens in de spambox komen. Daar kan de verzender niks aan doen. Net zomin als hij
weet dat U niet wist dat U een rekening te betalen had. Vandaar mogelijke incassokosten.
E-mail niet ontvangen? Vergelijk het met de brievenbus in de voordeur. Als U die niet leeghaalt
wil niet zeggen dat U geen factuur ontvangen heeft. U had kunnen weten dat er een factuur
moest komen. Afschuiven op een ander is niet mogelijk. Kijk daarom ook regelmatig in de map:
Ongewenste e-mail.

De ontvanger van de factuur kan bijvoorbeeld ook het volgende doen:
Binnengekomen facturen van betrouwbare afzenders direkt toevoegen aan de lijst met veilige afzenders.

LINK - Geadresseerden van mijn e-mailberichten toevoegen aan de lijst met veilige afzenders
LINK - Blokkeren of toestaan (instellingen voor ongewenste e-mail)
LINK - Veilige afzender toevoegen ...
LINK - Veilige afzender toevoegen in Outlook.com
VIDEO - Veilige afzenders Outlook
VIDEO - Melding aanzetten specifieke afzender - Outlook Regels
VIDEO - Veilige afzender - Outlook online



Verwachte e-mail niet ontvangen
LINK - Verwachte e-mail van Adobe niet ontvangen



PDF Factuur en e-factuur
LINK - Kan ik een PDF factuur omzetten naar een e-factuur?


Mijn verstuurde Mail wordt gezien als Spam
Nederlands
LINK - Antagonist - Waarom komt mijn e-mail bij de ontvanger in de spam?
LINK - Neostrada - Waarom worden mijn mails als spam gezien?
LINK - Vlot-en-goed - Voorkom dat je MailChimp nieuwsbrief als spam wordt gezien
LINK - Enormail - Hoe voorkom ik dat mijn mail in de spambox terecht komt?
LINK - Dodo - Email komt niet aan. IP staat op een Spamfilter blacklist
LINK - Domein-direct - Mijn mail wordt als spam gezien of komt niet aan
LINK - Buro KREAS - Waarom komt mijn e-mail / nieuwsbrief niet aan?
LINK - Consumentenbond - Spam blokkeren en voorkomen

Engels
LINK - why is my email seen as spam
LINK - Sleeknote.com - Here's Why Emails Go to Spam (and What to Do About It)
LINK - Optinmonster.com - 12 Reasons Why Your Emails Go in the Spam Box (and How to Make Sure They Don't)
LINK - Codeinwp.com - Why Are My Emails Going to Spam? 6 Ways to Fix the Problem
LINK - Kinsta.com - 9 Reasons Why Your Emails Go to Spam



Uw factuur komt niet aan bij de ontvanger
Uit de praktijk
Probleem
Uw factuur welke U heeft gestuurd naar de klant is niet aangekomen bij de klant.
Dit is een typisch antwoord van klanten aan wie U digitiaal heeft gefactureerd en
uw factuur niet op tijd betalen.

Oorzaak
De klant heeft uw factuur wel ontvangen, maar die zit bij de klant niet in POSTVAK IN
maar in de map Ongewenste mail of de Spam-map.

Oplossing
De ontvanger dient 2 dingen te doen met uw factuur:
1.
- Hij/zij gaat naar zijn/haar spam-map of de map met ongewenste e-mail
- Klikt met de rechter muisknop op uw factuur
- Kiest uit het menu: Verplaatsen naar map...
- Kiest: POSTVAK IN
2.
- Hij/zij klikt met de rechter muisknop nogmaals op uw factuur
- Kiest uit het menu: Ongewenste e-mail
- Kiest daarna: Afzender toevoegen aan de lijst met veilige afzenders


Redenen waarom uw factuur niet is aangekomen bij de ontvanger:

- De mailbox van de ontvanger zit vol
- Uw factuur is bij de ontvanger in de spambox aanbelandt
- Het door U gebruikte e-mailadres is onjuist

LINK - Mijn klant heeft mijn factuur niet ontvangen
LINK - KvK : Klant betaalt factuur niet: stappenplan



Factuur van papier naar digitaal
Wanneer U de overstap wilt maken van factureren op papier naar digitaal factureren, dan kunt U:
- Onaangekondigd overstappen op digitaal factureren
- Per mail aan uw klanten aankondigen dat U vanaf een bepaalde datum
gaat oversteppen op digitaal factureren.
U kunt hierbij o.a. vragen:
a. of de klant de facturen digitaal wenste te ontvangen of per post.
b. naar welke e-mail adres de facturen verzonden dienen te worden.




Voordelen en Nadelen van digitaal factureren
LINK - De voor- en nadelen van e-factureren
LINK - De voor- en nadelen van online factureren
LINK - Voor- en nadelen Elektronisch Factureren
LINK - Digitale factuur: wel of niet overstappen
LINK - Voor- en nadelen van e-factureren
LINK - Handmatig factureren: een tijdrovend proces
LINK - E-factureren: efficiënt én betrouwbaar?
LINK - E-boekhouding voordelen en nadelen
LINK - Verstuur je facturen in no time met deze mogelijkheden voor facturatie



Aanmaningen
Wanneer digitale facturen niet op tijd worden betaald, dan kunt U ook overwegen om de
aanmaningen per post te versturen. U zult dan mogelijk merken dat sommige klanten
verbaast bellen en zeggen dat ze de factuur nooit digitaal hebben ontvangen.
Aanmaningen digitaal versturen heeft dan mogelijk ook geen zin.
Het probleem zit dan mogelijk elders. Bespreek dit met de ontvanger van de aanmaning.
Mogelijk klopte het mail-adres niet meer of is de digitale factuur in de ongewenste
mail aanbelandt.




Factuur niet ontvangen
LINK - Factuur per email niet ontvangen



Boekhoudpakketten
LINK - Kleisteen - Factuur/mail wordt niet ontvangen of komt in SPAM



Peppol
LINK - Wat is PEPPOL?
LINK - Wat is PEPPOL?
LINK - Peppol.eu
LINK - Factuurportal is Full Access Provider voor Peppol



Meer info
LINK - Wolters Kluwer - De digitale factuur: waarom u dit jaar nog moet omschakelen
LINK - Factuur niet ontvangen? ontvanger is verantwoordelijk



Klant betaald niet
LINK - KvK - Klant betaalt factuur niet: stappenplan



Oude rekeningen
LINK - Oude rekening hoeft soms niet meer te worden betaald
LINK - Wanneer is een oude factuur verjaard?
LINK - Sorry, vergeten te factureren, kunt u nog even betalen?