Gerelateerd - Printopdracht verwijderen
Gerelateerd - Printproblemen / Afdrukproblemen
Gerelateerd - Printer
Gerelateerd - Printer is offline

Afdrukproblemen oplossen
LINK - Aansluit- en afdrukproblemen voor printers oplossen in Windows 10



Wat gebeurt er in werkelijkheid, wanneer U een printopdracht geeft?
Een korte uitleg :

- Wanneer U een printopdracht geeft, dan wordt uw printopdracht in een printerbuffer-map gedeponeert.
- In de achtergrond handelt uw computer de opdracht af en U kunt direkt weer verder. De printopdracht is gegeven ...
- Uw computer stuurt vanuit de printerbuffer-map de opdracht naar uw printer en de printer drukt dit daarna af.
- Kan de computer de opdracht niet versturen naar de printer, dan blijft de opdracht in de printerbuffer-map zitten.
- U dient eerst uw printerprobleem op te lossen: Papier op? Toner op? Lade open? Kabel niet aangesloten? etc.
- In het printerbuffer-menu, zet uw computer bij een probleem zelf een vinkje aan bij: Afdrukken onderbreken
- Heeft U het probleem opgelost, dan dient U zelf het printerbuffer-menu te openen en dit vinkje weer uit te vinken.
- Daarna worden alsnog alle reeds gegeven printopdrachten uit de printerbufer-map naar de printer gestuurd en afgedrukt.
- Het printerbuffer-menu kunt U openen, door rechts onderaan op de taakbalk 2 x met de linker muisknop te klikken
  op het grijze printer-icoontje.
- Het printerbuffer-menu is voor de computergebruiker een mooie visuele interpretatie van de printerbuffer-map.
- Dit grijze printer-icoontje verschijnt rechts onderaan op de taakbalk, zodra U een printopdracht heeft gegeven.
- Dit grijze printer-icoontje blijft daar staan, zolang nog niet alle printopdrachten zijn afgehandeld, daarna verdwijnt het weer.
- Soms komt het echter voor, dat 1 of meer printertaken zich NIET uit de printerbuffer-map laten verwijderen.
- U kunt nu niet meer printen!
- Er zitten nog taken in de printerbuffer-map, mogelijk ook nog onzichtbare bestanden. Die moeten eerst worden verwijderd!
- U dient nu eerst alle printopdrachten uit de printerbuffer-map te verwijderen, op een andere, grondige en handmatige wijze!
- Hoe dit moet, dat staat hieronder op deze pagina via de link hieronder precies beschreven/uitgelegd.
- U verwijdert de printopdrachten nu dus niet via het normale printerbuffer-menu, maar vanuit de de printerbuffer-map zelf.
- Daarna is de kans zéér groot, dat U weer kunt printen, want de printerbuffer-map is nu echt leeg!!

Voor meer info zie:

LINK - Printopdracht verwijderen


Mogelijke oorzaken waarom U niet meer kunt printen, afdrukken
- De usb-printerkabel is niet aangesloten
- De netwerkkabel zit niet in de printer
- Er zitten nog 1 of meer printopdrachten in de printerbuffer
- Het papier is op
- Er zit een stukje A4-papier vast in de printer
- De toner is op, leeg
- Uw usb-kabel is defect
- U heeft geen USB 2.0 of 3.x usb-kabel, maar een USB 1.1 kabel, deze is te oud
- U heeft geen draadloze netwerkverbinding
- Uw router staat uit, daarom kunt U niet draadloos printen
- U heeft het lint nog niet uit uw nieuwe toner getrokken, mogelijk , oranje
- U heeft mogelijk een plastic papiertje nog niet van de nieuwe cartridge afgehaald, ondeaan
- De toner zit niet goed in de printer
- De inktcartridge is leeg
- De switch tussen uw computer en de netwerkprinter is defect of deze staat uit
- De inktcartridge is niet goed in de printer geplaatst
- Uw computer drukt af naar een verkeerd Printer IP-adres
- De computer drukt af naar een Hostnaam welke niet bestaat
- De printkop in uw printer is defect
- Uw printer heeft een hardware probleem
- De rj45-poort waarop uw netwerkprinter is aangesloten ( op de route of switch ) is defect
  of heeft een probleem
etc.



Niemand kan meer afdrukken op de netwerkprinter ...
Mogelijk oorzaak
- Uw computer print naar een verkeerd ip-adres.

Mogelijke oplossing
A.
Ga naar de printer en zorg ervoor dat U via het printermenu op uw netwerkprinter
een Configuratie-pagina of een Netwerkpagina kunt afdrukken op
uw printer. U MOET het ip-adres of de hostnaam weten welke uw printer
momenteel heeft. Uw netwerkprinter zal weer goed werken wanneer uw computer afdrukt
naar hetzelfde ip-adres of hostnaam, als het ip-adres of hostnaam welke staat ingesteld
op uw printer zelf.

B.
- Ga nu naar de computer
- Ga naar uw printer-instellingen
- Ga naar de eigenschappen van uw netwerk-printer
- Kijk bij het tabblad: poorten of poort-instellingen
- Controleer naar welke printerpoort ( ip-adres of hostnaam ) uw computer probeert af te drukken naar uw printer

1. U dient ervoor te zorgen dat de computer print naar hetzelfde ip-adres, als het ip-adres dat
de printer heeft verkregen van de router en staat ingesteld op de printer zelf.
2. Mogelijk heeft U een nieuwe router ontvangen van uw provider.
Deze router deelt ip-adressen uit in een nieuwe, andere range ( het 3e cijfer in het ip-adres
is anders dan voorheen ). Uw netwerk-printer staat nog ingesteld op het vorige oude ip-adres,
verkregen van uw vorige router.
3. U dient uw printer een nieuw ip-adres te geven, vanuit het printermenu op de netwerk-printer
zelf, waarvan de eerste 3 cijfers overeen komen met het het ip-adres van uw router.
4. Een alternatie kan zijn door uw printer te resetten naar fabrieksinstellingen. Daarna de netwerk-
printer uit te zetten en weer aan te zetten. Mogelijk verkrijgt uw netwerk-printer nu een nieuw ip-adres
van uw nieuwe router, indien uw printer standaard staat ingesteld op DHCP. M.a.w. de printer heeft
geen ip-adres, maar verkrijgt deze van de router.
Probeer via het menu van uw printer een nieuwe configuratie-patina uit te printen, om te zien
welk nieuw ip-adres uw printer dan heeft verkregen van de nieuwe router.

Een voorbeeld:

Uw oude router deelt ip-adressen uit in de range: 192.168.1.xxx
Het ip-adres van uw oude router is: 192.168.1.xxx
Uw printer staat ingesteld op het oude ip-adres, bijvoorbeeld: 192.168.1.120
De gateway op uw printer staat ingesteld op: 192.168.1.1 , dit moet ook, want dit moet het ip-adres zijn van uw router

U heeft nu een nieuwe router gekregen van uw provider ...
Uw nieuwe router deelt echter ip-adressen uit in een nieuwe range: 178 in plaats van 1
De eerste 2 cijfers uit het ip-adres zijn wellicht altijd het zelfde: 192.168.yyy.xxx
Het 3e cijfer ( yyy ) is het 'vijvertje' waarin de router naar de achterliggende apparaten ip-adressen uitdeelt.
Dat was 1 en is nu (bijvoorbeeld) geworden 178 ...

Uw nieuwe router van uw provider deelt ip-adressen uit in de nieuwe range: 192.168.178.xxx
Het ip-adres van uw nieuwe router is: 192.168.178.1
Uw printer staat echter nog steeds ingesteld op het oude ip-adres: 192.168.1.120
De gateway op uw printer staat nog steds ingesteld op: 192.168.1.1, dit is nog het ip-adres van uw oude router
Het 3e cijfer op de printer is nog steeds 1, dan moet nu in ieder geval worden: 178 ...

U dient uw netwerkprinter nu in te stellen op een nieuwe ip-adres uit de nieuwe range: 192.168.178.xxx
waarbij xxx een nummer is tussen 2 en 254, bijvoorbeeld: 180
Het nieuwe ip-adres van uw printer dient dus te worden: 192.168.178.180
Het nieuwe gateway ip-adres van uw printer dient dus te worden: 192.168.178.1 ( = de weg, ip-adres, naar de nieuwe router )

Dit dient U in te stellen op uw netwerkprinter, en bij de printer-instellingen op uw computer voor de betreffende netwerkprinter.
Wanneer deze twee instellingen weer met elkaar overeenkomen, dan zou U weer moeten kunnen printen
met uw nieuwe router.

LINK - Routers
LINK - Netwerkprinter